Hoe schrijf je een chicklit?

 

Tips uit mijn schrijfsterskeukentje...

© Anita Verkerk

 

Wat is een chicklit?
Miljoenen vrouwen over de hele wereld zijn dol op chicklits. Heerlijke moderne romans vol humor en romantiek, waarin ze zichzelf en hun problemen moeiteloos kunnen herkennen.
In een chicklit worstelen de Heldinnen met zichzelf en met de liefde in hun leven. Als moderne jonge vrouwen willen ze carrière maken en daar zijn ze ook volop mee bezig, maar daarnaast verlangen ze diep in hun hart naar een lieve knappe man die er helemaal voor ze is. In een chicklit draait alles dus om de heldin, haar liefdesleven en natuurlijk Mr. Right.
Veel vrouwen zouden best wel eens zelf zo’n roman willen schrijven - ze maken immers genoeg mee in hun leven - maar ze weten absoluut niet hoe ze dat nou aan moeten pakken. Nou, ga er maar eens even lekker voor zitten, dan komen hier wat tips uit het keukentje van de vakvrouw!

Hoe schrijf je een chicklit?
Een boek schrijven is net zoiets als goede vrienden uitnodigen voor een lekker etentje. Er komt van alles bij kijken, maar als jij je zaakjes goed voorbereidt, hoef je daar niet zenuwachtig van te worden. Je pakt simpelweg een kladpapiertje en je gaat aan de slag.
Wat gaan we eten? Hoeveel gangen ga ik serveren? Nemen we nog een toetje? Als je globaal hebt uitgedacht wat je op tafel wilt zetten, maak je een boodschappenlijstje met ingrediënten en je stapt op de fiets om je inkopen te gaan doen. Een boek schrijven gaat net zo. Je maakt een boodschappenlijstje en je gaat aan de slag.

Recept voor het bereiden van een humoristische chicklit

Boodschapjes:
* een pakkende titel
* 1 tot 3 mooie Heldinnen
* 1 tot 3 superknappe Helden
* eventueel 1 Boze Fee of een kwade Genius
* 5 eetlepels Romantiek
* naar verkiezing 5 eetlepels erotiek
* 10 eetlepels Humor
* 1 eetlepel Problemen
* 1 theelepel Tranen
* een rode draad
* een fraaie setting
* een handje bijfiguren voor de garnering

Bereidingswijze:
Roer alle ingrediënten luchtig door elkaar en schep het mengsel in een grote zwarte kookpot. Hang de pot boven een vlammend houtvuurtje en laat enige uren pruttelen. Warm serveren op een mooie schaal.

Is het zo makkelijk, hoor ik je vragen?
Ja hoor, een boek schrijven is helemaal niet zo moeilijk. Je moet alleen overal tegelijk aan denken. Maar daar zijn wij vrouwen goed in. Toch?

Heldinnen, Helden en Boze Feeën
De Heldinnen, Helden en Boze Feeën kun je helaas niet kant-en-klaar uit de supermarkt halen. Je moet ze zelf ‘bakken’.

Recept voor het bakken van een geloofwaardige Heldin/Held

 

Boodschapjes:
* een mooie naam
* een fraai uiterlijk, dat bij de naam past
* een goed innerlijk (= een bosje goede eigenschappen + een flintertje slechte eigenschappen)
* een boeiende voorgeschiedenis
* een belangrijk levensdoel

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor tot 175 graden, kneed alle ingrediënten door elkaar tot een stevig bal, druk het deeg in een bakvorm naar keuze en plaats deze in de oven. Na ongeveer een uur bakken is je Heldin gaar.
Ook de Boze Feeën worden op dezelfde manier gemaakt, alleen gebruik je nu voornamelijk slechte eigenschappen met alleen een flintertje goede eigenschappen. :-)
Ook het uiterlijk hoeft niet echt fraai te zijn, maar het mag natuurlijk wél. Dan gaan we nu wat verder in op de ingrediënten, want ook die moet je zelf maken.

* Een mooie naam
Het bedenken van een mooie naam voor je Heldin, kan soms een heel gedoe zijn, ik waarschuw maar vast. :-) Namen hebben namelijk niet alleen een betekenis, maar er hangt ook vaak een ‘gevoelswaarde’ om heen. Zo denken we bij de naam Bertha toch al heel gauw in een agrarisch getinte richting en Tante Truus roept associaties op van geurige koffie en zelfgebakken cake. Zoek dus een mooie naam die bij de doelgroep van je boek past.
‘Eh doelgroep?’ hoor ik daar iemand vragen. ‘Wat mag dat zijn?’
Je doelgroep bestaat uit vrouwen / lezeressen die jouw boek graag zullen willen lezen. Bij een chicklit ben je dat dus in principe zelf!

* Een fraai uiterlijk, dat bij de naam past
Heb je (eindelijk!) een geschikte naam gevonden, dan ga je in je favoriete tijdschrift op zoek naar foto’s van vrouwen en mannen, die - naar jouw gevoel - bij die namen passen. Een geschikt plaatje kopieer je in kleur (of je knipt het uit als het jouw tijdschrift is) en je plakt de portretten boven je bureau.
Als je het behang niet wilt verpesten (klopt: dat van mij ziet er niet meer uit), dan kun je ze ook voor je op tafel leggen. De plaatjes leveren je alle informatie, die je voor het uiterlijk nodig hebt, namelijk haarkleur, leeftijd, lengte, kleur ogen, soort figuur, kledingkeuze etc.
Denk erom: Heldinnen in een chicklit zijn altijd mooi (ook al denken ze daar zelf meestal anders over) en ook de Helden zijn altijd romantisch en knap.
“Ja hallo!” hoor ik daar al iemand roepen. “Het moet wel een beetje realistisch zijn. Niet alle mannen zijn spetters hoor.”
Toch wel! Het kenmerk van verliefdzijn is immers, dat je alles door een roze bril ziet en de man waar jij verliefd op wordt, mag dan in de ogen van je vriendin niks bijzonders zijn, jij loopt met hordes vlinders in je buik! Daar komt nog bij dat je lezeressen zich graag met de figuren in je roman identificeren en het is gewoon niet leuk om je in te beelden, dat je op een oerlelijke vent verliefd zou moeten worden.

* Een goed innerlijk
Het innerlijk bestaat uit een mix van goede en slechte eigenschappen. Goede eigenschappen zijn bij voorbeeld: Vrolijk, vlot, positief, humoristisch, eerlijk, sportief, hulpvaardig. Voorbeelden van slechte eigenschappen zijn er ook legio: oneerlijk, gemeen, jaloers, hebzuchtig, egoïstisch. Je heldin en held mogen best wat slechte eigenschappen hebben, zoals een ochtendhumeur of een tikje jaloezie. Dat is zelfs een bittere noodzaak om een drie-dimensionaal figuur te krijgen, maar denk erom, de goede eigenschappen móeten overheersen.

* bij de boze feeën overheersen uiteraard de slechte eigenschappen, maar ook de meest vreselijke Boze Fee is nooit alleen maar slecht. Zo kan de jaloerse prinses bijvoorbeeld eerst heel liefjes een hondje aaien voordat ze het jeukpoeder in de jurk van Heldin smeert. :-)

* Een boeiende voorgeschiedenis
Dan ga je de voorgeschiedenis van je personages uitdenken. Dat kun je doen door zelf iets te verzinnen, (Heldin werd in Appelscha geboren, heeft drie zussen en twee broers, houdt van chocoladepudding en doet een moord voor paprikachips).
Maar - en ja, alle schrijfsters zijn een klein beetje gek - je kunt je karakters ook ‘interviewen’.
Ik ga zelf meestal op de bank zitten met een schrijfblok, kopje koffie erbij, poes op schoot, en dan beeld ik mij in dat ik een interview heb met mijn hoofdpersoon, die dan zo genaamd tegenover me op de bank zit.
Ik hoor haar helemaal uit over alles wat ze heeft meegemaakt. Klinkt raar misschien en je moet er ook beslist voor zorgen, dat je tijdens je virtuele interview het huis voor jezelf alleen hebt (anders loop je de kans dat ze je met gierende sirene's afvoeren), maar het werkt heel goed!
Bij een chicklit gaat het er niet zozeer om of Heldin vroeger op school mooie cijfers haalde. Het feit of ze veel of weinig vriendjes had, en hoe ze daar mee omging, is veel interessanter. We moeten weten hoe haar liefdesleven er tot nu toe heeft uitgezien en de rest doet er eigenlijk minder toe. :-)
Is ze gescheiden, net gedumpt, al jaren onvrijwillig ‘single’?

* TIP * Een echt gelukkig getrouwde vrouw is niet zo geschikt als hoofdpersoon, want dan wordt het niks met het boek. Er moet wel iets gebeuren! Maar een chick, die dénkt dat ze een fijne relatie heeft en haar vermeende Ware dan met een kopie van Miss Universe in háár bed aantreft, kan natuurlijk prima!

 

* Een belangrijk levensdoel
Je heldin moet een duidelijk doel hebben in haar leven. (De helden en boze feeën trouwens ook).
Dat doel kan van alles zijn:

* Ik wil een rijke spetter aan de haak slaan, want ik heb er schoon genoeg van om op een houtje te bijten.

* Ik moet in zes weken tijd vloeiend Italiaans leren, anders raak ik mijn baantje kwijt.

* Ik wil NU een man, want ik ben bijna dertig en in de verte begint mijn biologische klokje te tikken...

Verzin iets wat voor je Heldin heel belangrijk is en zorg dan voor een lelijke kink in de kabel. Deze kink in de kabel is bij vakmensen bekend als ‘conflict’. Zonder ‘conflict’ wordt je boek oer saai, want als er niks op het spel staat, mikt je lezeres het boek na drie bladzijden van zuchtend lezen in de open haard en gaat op zoek naar een roman die haar wél kan boeien.

Een paar voorbeeldjes: De vrouw die een rijke spetter aan de haak wil slaan, eet een doosje aardbeien leeg en zit vervolgens weken onder de uitslag, waardoor geen man haar meer ziet staan. Hoe lost ze dat op?

De vrouw die in zes weken tijd Italiaans moet leren, wordt door een maffiabende met iemand anders verward, en slaat zonder studieboeken op de vlucht. Hoe moet ze haar doel ooit bereiken?

En de vrouw die NU een man aan de haak wil slaan, omdat ze graag een baby wil, wordt zwaar verliefd op een spetter, die haar vlak voor de trouwdag bekent, dat hij onvruchtbaar is. Ja, daar staat ze dan met haar goede voornemens...

Aan de slag dan maar !
Oké, als Heldin is gebakken, Held staat te trappelen om op zijn Witte Paard te klimmen en de Boze Fee achter haar spinnewiel op schurkenstreken zit te broeden, is het tijd om aan het echte werk te gaan beginnen: de bereiding van je boek.
Je kunt achter je computer gaan zitten, de fraaie passende titel intikken en met een bruisend hoofd vol ideeën aan de slag gaan. En dan zie je wel waar je uit komt. Als je nog nooit een boek geschreven hebt, zal dat intypen van de titel nog wel lukken, maar daarna zit je hoogstwaarschijnlijk op je nagels te kluiven en zwetend naar dat lege scherm te staren.

* TIP * Het maken van een plotje biedt dan uitkomst. Een plotje is de bouwtekening voor je boek, ofwel de menukaart. Je gaat weer achter je computer zitten, bedenkt eerst eens rustig wat er in hoofdstuk 1 allemaal gaat gebeuren en dat schrijf je puntsgewijs in korte zinnen op.
Daarna doe je hetzelfde voor de andere hoofdstukken. Zorg ervoor dat je met betrekkelijk eenvoudige toestanden begint, die in de loop van het boek steeds heftiger worden, totdat je aan het eind (al dan niet letterlijk) met een zinderende climax besluit. Het zal duidelijk zijn, dat je zo’n plotje meestal niet in een verloren uurtje op papier zet. Trek er gerust een paar weken of nog langer voor uit.

* TIP * Als je halverwege je boek vastloopt, kan het maken van zo’n plotje je ook helpen om het spoor weer op te pikken. Schrijf dan op dezelfde manier per hoofdstuk puntsgewijs op, wat er tot nu toe allemaal is gebeurd en dat lijstje ga je dan aanvullen met wat er nog moet gaan komen.

De eerste zin...
De eerste zin van je roman kun je vergelijken met de eerste hap die je van je maaltijd neemt. Smaakt die naar meer? Of is het zo vies, dat je het gelijk weer uitspuugt? Met andere woorden, die eerste zin is het verlokkende aas, waarmee jij je lezeres aan de haak moet slaan!
En hoe zet je die nou op papier? Die super belangrijke eerste zin?
Beginnen met een saaie omschrijving, zoals ‘Het was een erg warme dag en de complete populatie huismussen was intussen uit de dakgoot gevallen’ werkt meestal niet echt. Je moet je lezeres meteen in het diepe gooien om haar aan het lezen te houden en je kunt dan ook het beste beginnen met het moment waarop het leven van Heldin er van het ene op het andere ogenblik totaal anders uit gaat zien.

Een paar voorbeeldjes maar weer.

* “Je bent ontslagen!” riep de chef verhit. Inge wankelde achteruit alsof hij haar een echte klap had verkocht. Ontslagen? Maar hoe moest dat dan met Marco?

* Verbijsterd staarde Angélique naar het blauwe streepje op de zwangerschapstest. Dit kon eenvoudig niet. Dit kon niet waar zijn!

En je lezeres vraagt zich meteen af hoe dit allemaal verder zal gaan en leest met rode oortjes verder.

Afkijken hélpt! (maar overschrijven mag niet)
Heb je nog steeds geen idee hoe je het allemaal aan moet pakken? Dan heb ik nog een tip voor je. Vroeger op school was het absoluut verboden, maar als je een boek wilt schrijven, is Afkijken een absolute must!
Zoek in je boekenkast of in de winkel een stel chicklits uit en kijk de kunst lekker af bij je collega’s-to-be.

* Wat is de eerste zin? Waarom nodigt die (niet) uit om gauw verder te lezen?

* Welke rode draad loopt er door het boek?

* Wat is het doel van Heldin en welke kink komt er in de kabel?

* Hoe wordt de spanning opgebouwd?

* Zit er veel of weinig erotiek in?

* Wat voor type is Heldin? En wat voor soort Held is er gekozen?

* Wat is de rol van Boze Fee?

Na het analyseren van een stapeltje boeken zul je merken dat de ene schrijfster een heel andere schrijfstijl heeft dan de ander en ze pakken het ook allemaal op hun eigen manier aan. Zo wordt het makkelijker om de stijl te vinden die het beste bij jou past. Flink afkijken dus!

Stel niet uit tot morgen...
Het gebeurt bijna elke dag... Dan krijg ik mailtjes van meiden, die allemaal graag een boek willen gaan schrijven.
Ooit. Als ze die cursus hebben gevolgd, als de baby wat groter is, als ze part-time gaan werken, als de verhuizing achter de rug is, als... en als... en als...
Neem van mij aan, dat er altijd een Als zal blijven. Als je moet wachten tot je echt tijd hebt om aan zo’n omvangrijk karwei als een boek schrijven te beginnen, dan weeg je intussen een ons en je geweldige chicklit komt er never nooit niet.

Dus: haal een flinke tube lijm, leg alles klaar wat je nodig hebt, smeer de lijm op je bureaustoel, ga stevig zitten en typen maar. :-).

Veel succes met het schrijven van je chicklit!

© Anita Verkerk

* Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd.*

Dit betekent dat je zonder toestemming van de auteur NIETS mag overnemen en op andere sites zetten. In je werkstuk quotes uit dit artikel gebruiken, mag alleen met bronvermelding!